חשבתם מה יקרה למחירי המכוניות ב-1 לינואר?

    אורי דיגמי No Comments on חשבתם מה יקרה למחירי המכוניות ב-1 לינואר?
    19:16
    13.05.24
    קובי פינקלר No Comments on קובי פינקלר: "החמאס מנסה להשתקם אבל צה"ל מכה שוב"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ב-1 בינואר ייכנס לתוקף המיסוי הירוק החדש לרכבים וישפיע ככל הנראה על הכיס של כולנו. מה קובע בדיוק המיסוי החדש ואיך הוא ישפיע על מחירי המכוניות? כל הפרטים לפניכם. רפורמת המיסוי הירוק נכנסה לראשונה לתוקף בשנת 2009 לאחר שוועדה ממשלתית בין משרדית המליצה לערוך רפורמה ירוקה במיסוי של כלי רכב פרטיים. בעקבות ההמלצות, הוחלט על קביעת 15 דרגות זיהום ע"פ נוסחה הכוללת 5 מזהמים שונים הנפלטים מכלי רכב. על כל מכונית חדשה המשווקות בישראל מוטל מס קנייה אחיד בגובה של 83% ובהתאם לדרגת הציון הירוק ניתנת לה הטבה היכולה להגיע עד ל-15,000 שקלים.

    כתוצאה מהרפורמה הוזלו מחיריהן של המכוניות הירוקות באופן משמעותי ואילו מחירי כלי הרכב המזהמים התייקרו. רפורמת המיסוי הירוק הייתה ללא ספק מוצלחת וגרמה לעלייה במכירות כלי הרכב הקטנים והזולים אלא שהרפורמה גם עלתה לאוצר למעלה ממיליארד וחצי שקל בשנה כתוצאה מאובדן המסים ומתן ההטבות בהתאם לדרגת הציון הירוק. לפיכך, לפני כשנתיים, החליטו באוצר להקטין את הטבות המס ולהחמיר את הקריטריונים להטבת המס.

    העדכון החדש שייכנס לתוקפו השבוע למעשה החמרת הקריטריונים לקבלת הטבת המס של המיסוי הירוק. הקריטריונים להטבת המס מתעדכנים מדי שנתיים ונקבעים ע"פ מדד שקבע המשרד להגנת הסביבה, המבוסס על מידת זיהום האוויר בערים. משמעות העדכון היא זיכוי מס מופחת ליבואן אשר עלול להוביל להתייקרות של אלפי שקלים.

    ההתייקרויות הצפויות בעקבות המיסוי הירוק יסתכמו לרוב בכמה אלפי שקלים אך אין להתעלם מהן, בעיקר לנוכח עלייתו של שער הדולר, אשר צפוי גם הוא להביא להתייקרויות נוספות בענף הרכב. עיקר הפגיעה צפויה להתבטא בסגמנט המיני, הסופרמיני והמשפחתיות שצפויות להתייקר בכ-2,000 ש"ח. מכוניות המיני והסופר מיני זכו בשנים האחרונות לעלייה דרמטית במכירות, כתוצאה מהחלת המס הירוק עם נתח שוק של כ-30 אחוזים. באופן כללי ניתן לומר כי המכוניות העממיות צפויות להתייקר ב-1,000 עד כ-3,000 ש"ח, המשפחתיות יתייקרו ב-1,500-3,000 ש"ח, העלייה הצפויה למשפחתיות הגדולות והג'יפונים מוערכת בכ-3,000 ש"ח ואילו בתחום רכבי היוקרה העלייה הצפויה תהיה זניחה.

    דגמים נוספים שצפויים להתייקר משמעותית הם דגמי הדיזל, אשר יתייקרו בשל הקטנת המשקל היחסי של פליטת CO2 בנוסחה החדשה וזאת על חשבון מרכבי נוסחה אחרים.

    אגב, הנוסחה החדשה שתיכנס לתוקפה ב-1 בינואר, היא נוסחה ייחודית שנוסחה במיוחד לישראל. בחו"ל מייחסים משמעות רק לפליטת CO2 בשל היותו גז חממה הגורם להתחממות הגלובלית ואילו בישראל, מייחסים חשיבות גם לזיהום האוויר ולכן הכניסו בנוסחה גם פליטת חומרים רעילים נוספים בהם פחמימנים, (HC) חלקיקים (PM), תחמוצות חנקן (NOX) ופחמן חד חמצני (CO).

    הכותב הוא יו"ר איגוד סוחרי הרכב ובעלי קבוצת "ביי אנד דרייב"



    0 תגובות